logo
Bel onsWhatsApp ons

Onderscheidend zijn is niet een vak, het is een kunst!

Kan ik dit zelf ook? Koert dacht van wel. En zijn verhaal staat sinds 10 oktober 2022 op zijn LinkedIn. Onze analyse volgt nu.
Terug naar overzicht

Recent kwam ik deze post tegen van Koert. Koert hebben wij op 27 september 2022 gesproken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Zijn vak en ons vak combineren. Koert kwam bijzonder geïnteresseerd over. Stelde de juiste vragen en gaf ons het gevoel dat hij dit nodig had. Tot het volgende gebeurde. Koert dacht “dat kan ik ook”. Eerst zijn verhaal, geplaatst op LinkedIn op 10 oktober 2022.

Koert maakt ons verhaal ‘eigen’ en werkt deze uit...

𝗪𝗵𝗮𝘁𝘀𝗔𝗽𝗽

Zo had ik laatst iets bedacht. Regelmatig probeer ik iemand aan de telefoon te krijgen, maar lukt dat niet omdat diegene niet opneemt. Daar gaat behoorlijk wat tijd mee verloren, in mijn geval. "Maar iedereen leest zijn Whatsappjes, toch?", bedacht ik me. Wat nou als ik het eerste contact niet telefonisch, maar via WhatsApp leg? Dan is dat veel effectiever, dan verlies ik geen tijd meer aan voicemails en niet opgenomen telefoontjes. Dat is effectiever! Het versturen van appjes is zelfs te automatiseren! Stel je eens voor hoeveel tijd ik me zou kunnen besparen! Hoeveel meer mensen ik, in dezelfde tijd, zou kunnen benaderen! Opschalen! Het leek een geweldig plan!

𝗔𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝘀𝗹𝗮𝗴!

Zo bedacht, zo gedaan. Beginnen met een test van zo'n 100 mensen.... Eerst de mensen geselecteerd. Toen een berichtje opgesteld en 100 videootjes opgenomen en verzonden. Spannend, hoe zouden ze reageren? Ik kon me niet voorstellen dat het niet zou werken..... Ik heb er ongeveer een halve dag ingestoken, in totaal.

𝗘𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝗿𝗲𝘀𝘂𝗹𝘁𝗮𝘁𝗲𝗻

Al snel kreeg ik de eerste reacties terug. Die waren bemoedigend. Direct 3 afspraken in mijn agenda met geïnteresseerden. Zie je wel! Het werkt! De volgende dag keek in in mijn WA en toen werd ik al iets minder enthousiast. Ik zag dat er best veel mensen het eerste bericht wel hadden bekeken (twee blauwe vinkjes), maar het tweede bericht niet meer leken te ontvangen.... Ze hadden me op WA geblokkeerd. Ok...... "Geen man overboord!", dacht ik. Bij een telefonische benadering heb je ook niet altijd beet.... Toen 2 negatieve antwoorden. Mmmm, dat is echt niet de bedoeling.....

𝗚𝗲𝗯𝗹𝗼𝗸𝗸𝗲𝗲𝗿𝗱

Vervolgens kon ik ineens niet meer in mijn WA komen..... Shit! Wat is er aan de hand? Navraag bij de servicedesk leerde me dat ze me hadden geblokkeerd i.v.m. overtreden van de gebruikersovereenkomst. Die bewuste gebruikersovereenkomst had ik natuurlijk niet gelezen (doe ik nooit). Blijkbaar was ik 'illegaal' bezig geweest. Niet meer bij mijn appjes kunnen is wel echt balen! Wat nu? Na een paar dagen streek Meta over zijn digitale hart en kon ik er weer in. Project WhatsApp afgesloten.

Mislukt!?

𝗚𝗲𝗹𝘂𝗸𝘁! Wat was er gebeurd als ik het nooit had geprobeerd? Dan dacht ik er nog steeds over na. Dan was er nog steeds een stemmetje in mijn hoofd dat zei: "Ik denk dat mensen benaderen via de WA effectiever is, sneller." Nu houd dat stemmetje zijn mond. Ik weet dat het niet werkt. Daar hoef ik geen tijd en energie meer in te steken. Het experiment is dus geslaagd! Ik heb immers mijn antwoord! Het werkt niet.... 𝗚𝗲𝘄𝗼𝗼𝗻 𝘄𝗲𝗲𝗿 𝗯𝗲𝗹𝗹𝗲𝗻! 𝗜𝘀 𝗼𝗼𝗸 𝘃𝗲𝗲𝗹 𝗴𝗲𝘇𝗲𝗹𝗹𝗶𝗴𝗲𝗿!

De analyse en waarom CommuniQate

Het gaat me niet om dat Koert zo creatief is om ons idee “te lenen” en te communiceren deze als “heb ik bedacht”. Dit is juist het beste compliment dat we kunnen ontvangen. Koert: Dankjewel! Het blijkt dat ons idee is fantastisch is. En staat of valt met de juiste uitwerking, doel en oplossing. Onze uitwerking is daarentegen een kunst op zich.

Wat deed Koert verkeerd?

In een aantal bullets maak ik de opsomming wat Koert verkeerd heeft gedaan. Want dat hij het geprobeerd heeft en ‘mislukt’ is, heeft niets met proberen te maken. Koert had het gewoon goed moeten doen!

❌ Koert is “zo van start” gegaan, zonder een gedegen plan

❌ Koert heeft er “even een halve dag in gestoken” om zijn eigen-gemaakte idee te proberen

❌ Koert is “geblokkeerd” door het onjuist gebruik van het delicate medium WhatsApp

❌ Koert realiseert zich dat hij “nooit gebruikersovereenkomsten” leest (en het niet zo nauw neemt met lenen van ideeën)

❌ Koert wijkt af van de regels van Meta (WhatsApp is van Meta, het moederbedrijf van Facebook)

❌ Koert stopt waar wij op een juiste manier doorgaan.

Conversational Commerce; het benaderen van klanten via WhatsApp heeft te maken met een hele voorzichtige wijze van benaderen.

Wat doet CommuniQate goed?

Toen ik het bericht las, wist ik precies waar Koert tegenaan is gelopen. Een gedegen onderzoek, gebruikersovereenkomsten doornemen en een goede afstemming vooraf met Meta is hier van essentieel belang. Maak op de juiste manier onderscheid.

✅ AppCenter Nederland heeft met Meta een overeenkomst gesloten. In die overeenkomst beloven wij aan Meta dat wij goed voor onze klanten zullen zorgen. Die belofte komen wij na naar Meta en -belangrijker nog- die belofte komen we na naar onze klanten.

✅ AppCenter Nederland heeft twee manjaren in de ontwikkeling gestoken om op de beste manier jouw klanten te benaderen. Ook hier is de afstemming met Meta van belang. Dat resulteert in slimme conversational commerce marketing. En de (geautomatiseerde) opvolging is altijd persoonlijk. Je klanten krijgen geen spam. Je klanten krijgen een oprecht bericht die we samen afstemmen. Want elke klant is uniek. En het antwoord kan generiek.

✅ Geblokkeerd worden is daarmee ook een minimale kans. Iemand vooraf benaderen moet je ook delicaat mee omgaan; iemand moet gemakkelijker uitstappen dan jou te blokkeren. Dat vullen wij voor je in.

✅ AppCenter Nederland is geïnteresseerd in jouw bedrijf om je oprecht verder te helpen. Niet om je idee “te lenen”. Jij bent goed in jouw succesvolle bedrijf. Wij zijn succesvol in klantcommunicatie.

✅ Wij gaan met jou een gedegen plan, doel en proces uitstekend invullen. En dat doen we samen. Het meeste werk doen wij voor je; van jou heb ik een dagdeel nodig om je inhoudelijke informatie op te halen. We gaan klein beginnen; zo wen jij en wennen jouw klanten aan CommuniQate.

Zo stapt jouw bedrijf in de meertrapsraket 🚀 naar rendement met persoonlijk betrokkenheid en een enorme hoge klanttevredenheid.

De conclusie

Koert, blijf vooral met je klanten bellen en maak het gezellig. Wij gaan door met het zorgen bij onze klanten voor extra omzet zonder meer inzet.

Wees geen Koert 🥺, kies voor CommuniQate 😎.

Geschreven door
JoostKlieverik

Het talent van Joost is organisatieprocessen vertalen naar digitale processen. Als gepassioneerd leider en bruggenbouwer helpt Joost met slimme technologie bedrijven voorsprong te geven in de markt. Daar waar wrijving ontstaat, glanst het resultaat; schaalbare groei door gepersonaliseerde automatisering. Volledig meetbaar en traceerbaar.

TIM staat klaar om onderdeel te worden van jouw team.

Ben jij klaar voor TIM? Stap in de meertrapsraket voor rendementsgroei. Start nu met groeien in klantvertrouwen, klantretentie en schaalbaarheid.
logo

Onze slimme producten op ons krachtige platform zorgen voor persoonlijke benadering en schaalbare groei.

Volg ons op LinkedIn
WhatsApp BusinessFacebook Certified Marketing DeveloperGoogle DevelopersDUNS RegisteredApple DeveloperS-BB KeurmerkPowered by AWS

Ontwikkeld met voor Marketing Automation door AppCenter Nederland - © 2024 Alle rechten voorbehouden

AppCenter Nederland maakt geen onderdeel uit van Facebook, Google, WhatsApp, Apple of Amazon AWS. Wij zijn op geen enkele manier gelinkt aan bovenstaande bedrijven. Facebook en WhatsApp zijn handelsnamen van Meta, Inc. Google is een handelsnaam van Google LLC. Amazon AWS is een handelsnaam van Amazon Web Services, Inc. Apple is een handelsnaam van Apple, Inc.